Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi Nedir?

Diş merkezinde bulunan, iplik görünümünü andıran pulpa dokusunun çıkarılması işlemine kanal tedavisi adı verilir. Çeşitli nedenlerle hastalanan veya hasar gören pulpa çıkarıldıktan sonra oluşan boşluk temizlenerek şekillendirilir ve yeniden doldurulur. Bu işlem sonucunda da kök kanalı kapatılarak işlem tamamlanır. Yıllar öncesine kadar çürüyen veya hasar gören dişler hiçbir kurtarıcı operasyon yapılmaksızın çekilmekteydi. Günümüzde ise kanal tedavisi uygulanarak kaybedilmek üzere olan dişler bile kurtarılabilmektedir.

Pulpa hasarının en genel sebepleri şunlardır

Dişlerde çatlak oluşumu
Derin çürük meydana gelmesi
Geçmiş veya yakın zamanda dişe darbe alınması sonucu oluşan hasar nedeniyle.
Pulpa enfeksiyon kaptığı durumlarda veya öldüğünde tedavi edilmezse dişin kökünde iri birikerek çene kemiğinde apse oluşturabilir ve dişi çevreleyen kemiği yok ederek ağrılara neden olabilir.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Dişin ne durumda olduğu hekim tarafından muayene edilerek bunun sonucunda kanal tedavisine karar verilir. Böylece tedavi bir endodontist tarafından başlatılarak dişin hangi seviyede olduğuna göre birkaç seansta tedavi gerçekleşir.
Tedaviye başlamadan önce uygulama yapılacak dişte ağrı oluşmasının durdurulması için diş uyuşturulur. Çürük olması durumunda çürük temizlenir ve ardından sinirlerin olduğu bölgeye geçmek için dişin kuron tabakası açılır.
Kanal uzunluğunu tespit etmek amacıyla radyografi (röntgen) çekilir.
Hasar gören pulpa dokusu çıkarılarak bölge temizlenir ve çeşitli aletler yardımıyla kök kanalları şekillendirilir.
Kök kanallarına yerleşen bakteriler temizlenir ve çevre dokularla uyumlu malzeme ile kanallar doldurulur.
Dişin enfeksiyon kapma derecesine göre tedavi süresi belirlenir.
Dişin canlılığını yitirdiği durumlarda aynı zamana kök ucunda iltihap da bulunuyorsa bakterileri yok etmek için kök kanallarına ilaç verilir. İlaç etkili olması için 5-7 gün geçmesi gereklidir. Bu süre tamamlanana kadar diş geçici dolgu malzemesi ile kapatılır.
İltihabın derecesi çok ciddi ise diş hekimi oral ilaç önerebilir.
Tedavi bitiminden sonra dişte birkaç gün hassasiyet ve ağrı oluşması normaldir. Bu durum geçene kadar dişin mümkün mertebe kullanılmaması iyileşme sürecini daha da kısaltacaktır.

Kanal tedavisi yapıldıktan sonra dişe hiçbir uygulama yapılmamış gibi yıllarca kullanılabilir. Kanal tedavisi yapılan dişlerde çürük ya da kırıkların meydana gelmesi mümkündür. Ağız hijyenini sürdürmek önemlidir.
Kanal tedavili bir diş, hiç tedavi edilmemiş doğal bir diş yapısını andırabilir.

Kök kanal tedavili dişlerde de, herhangi bir diş gibi çürük ya da kırık oluşabilir ve diş eti açısından problemli olabilirler. Kanal tedavisi yapıldıktan sonra da ağız hijyenine dikkat edilmelidir.